fredag 27 december 2013

TESTAT - Ismete-svampen

För knappt ett år sedan fick jag testa Predatorshopen.se egna produkt, den s.k. ismete-svampen.

Så här skriver Predatorshopen själva:

“Predatorshopens egna produkt "Ismete-svampen". Placeras runt linan vid ismete eller angelfiske. Linan förs in i plaströret, därefter vrider du plaströret ett kvarts varv för att "låsa" linan i svampen. Sedan droppar du i några droppar matolja eller T-röd i röret.
På så sätt håller du isfritt runt linan och kan sitta vid lägerelden och dricka kaffe istället för att springa runt och hålla isfritt i hålet.
En stor fördel är även att du kan applicera och ta av "ismete-svampen" när spöt/angeldonet är riggat och du behöver därför aldrig lyfta upp tacklet.”

ismete svamp

Så här ser den ut ismete-svampen. En enkel och funktionell lösning som går att köpas för en billig penning. 5 svampar för endast 10 kr!

Tanken var att jag skulle testa “svampen” under förra vintern och sedan skriva några rader om den. Men eftersom jag inte fiskade då det var nog kallt för att ge en rättvis bild av hur den fungerar blev det att vänta tills då isarna lade sig återigen. Temperaturen låg på –8 grader den dag jag testade svamparna. T-röd eller andra kemikalier ville jag helst undvika så därför blev det istället vanlig matolja.

Hur fungerade det då? Jo bra måste jag säga, ingen isbildning vilket ju är syftet med med svampen. Jag tycker att den är enkel att använda och fiskar man de dagar då temperaturen kryper under –10 grader och mer ja då är det säkert ett mycket bra hjälpmedel att ha till hands.

Föredelen är givetvis den att man slipper problemen med isbildning i hålen och risken att linan fryser fast. Man slipper gå runt hela tiden och rensa hålen vilket man ibland vill undvika, speciellt då man fiskar på riktigt grunt vatten där gäddorna lätt kan störas. Nackdelen är att linan blir lite kladdig av oljan och att det är ett moment till att fixa i ordning. Men dess enkelhet och att de tar så pass liten plats i packningen samt priset gör ändå ismete-svampen till ett riktigt bra köp. I rätt situation ett riktigt bra hjälpmedel att ha till hands.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar