lördag 13 juli 2013

Söröya (Del 2 av 3)

DAG 3 – Hälleflundra från kajak!

Dimman ligger tät på morgonen då vi åker ut på det öppna havet. Det är med skräckblandad förtjusning vi ser Joel trampa iväg i sin kajak. Inte direkt något jag skulle våga mig på. Men Joel har förberett sig väl inför detta och man ser att han är van vid att fiska från kajak. Skulle däremot en hälleflundra av större modell smälla på kan man tänkas att det kan bli problem.

kajakfiske (k)

Joel med rejält spöböj, kan det vara en hälleflundra som gått på?

Totalt sett blev detta den bästa fiskedagen om man ser till alla de båtar som var ute på havet, däremot blev det ingen hälleflundra för jag och Svenne i vår båt. Vi fick istället nöja oss med bonusfiskar som kolja och torsk. Ett gäng från Boden lyckades ta en riktigt fin hälleflundra på hela 155 cm! Betet som levererade bäst för dagen och egentligen igenom hela veckan var Mieko Predator Tail i färgen Tiger-lys.

clip_image004

Så här ser den ut, veckans utan tvekans hetaste bete. Mieko Predator Tail i färgen Tiger-lys.

Skall man lyckas med hälleflundrafisket är tålamod oerhört viktigt. Idag var vi ute i över 15 timmar och varken jag eller Svenne lyckades som sagt få någon hälleflundra. Däremot hade vi flyt tidigare dagar då flera andra båtar hade det tungt. Det är med andra ord inte bara att fara ut på havet och tro att man skall få en hälleflundra men nöter man bara på och fiskar på de rätta ställena så kommer fiskarna förr eller senare.

DAG 4 – Regn, åska och solsken!

Idag tog vi sovmorgon då gårdagens monsterpass satt i benen och skallen. Efter ett par dagar med svalare väder var nu värmen tillbaka igen. Just väderläget ställde till det då mörka regntunga moln började driva in efter några timmar. Regn må väl vara men när vi hörde åskan mullra avbröt vi fisket och åkte snabbt in mot land.

Det mest minnesvärda och händelserika som hände i vår båt var när Svenne skulle äta sin lunch. Tomatsoppa med ost i stod på menyn och Svenne säger efter första skeden hur otroligt gott det smakar, att detta skall han hädanefter äta fler gånger. Just därefter hugger det på hans spö och i ivern flyger tomatsoppan ut över halva båten. Fisken är dock krokad och upp kommer en 3 hektos kolja! Man kan sedan undra vad som var i soppan för båten blir därefter hal som såpa och ett par gånger håller Svenne på att flyga över bord.

rötsimpa (k)

Ibland blir man överraskad av det man får på kroken, denna gång en rötsimpa. Det skulle sedan visa sig att detta inte var min sista simpa för dagen utan de fortsatte att förfölja mig under kvällens fiske från bryggan…

Kvällen blir magisk. Molnen skingras och solen kommer fram, vinden lägger sig och det är riktigt varmt och skönt i luften. Min första tanke är att gå upp på fjället och fiska i någon av de flertalet mindre sjöar som finns i området. I sjöarna finns det gott om både öring och röding. Om det var tröttheten eller latheten som tog överhanden låter jag vara osagt men det blev så att inte jag kom mig iväg i alla fall. Istället hade vi en trevlig kväll i finvädret nere vid bryggan. Vi roade oss med lite fiske från bryggan och fick ett gäng sandskäddor och simpor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar