måndag 26 november 2012

Regg-Lake levererad!

Det hela känns fortfarande lite overkligt och har inte riktigt hunnit sjunka in ännu. Men jag skall ta det hela från början…

Redan förra vintern satte jag mig ner och började smida planer för lakfiske i några olika vatten. Tyvärr blev det bara ett halvhjärtat försök då men nu i höst har motivationen för fisket plötsligt infunnit sig och jag har fortsätt att smida planer gällande storlake. Målet har varit glasklart dvs. en lake på över reggvikten 4 kilo.

Första försöket var på en plats som jag tycker har stor potential där det brantar av rätt rejält från bara någon meter ned till 7 meter. Matade ut några spön längst kanten och satte mig ner och väntade med spänning. Jag fick vänta, vänta och åter vänta innan jag gav upp efter dryga 3 timmar utan ett endaste napp.

Nästa pass befann jag mig på ett nytt ställe där jag liksom på den förra platsen hade mäskat dagarna innan. Blev överraskad hur snabbt mörkret lade sig och sista spöet kom ut då det i princip var kolsvart ute. Det var en härligt mild och vindstilla kväll där jag satt på den hårda blankisen och filosoferade i min sköna stol. Efter ca 45 minuter händer följande:

Plötsligt ser jag hur vippan på spöet närmast där jag sitter distinkt löser ut. Jag skyndar mig fram och i ivern glömmer jag ficklampan. Fisken sitter och svarar med något som nästan liknar en rusning, tänker först inte fan är det väl en gädda. Men ganska snabbt avfärdar jag den teorin då jag känner de där karaktäristiska stångningarna vid hålet som bara kan tyda på en sak, nämligen lake. Det är inte det lättaste att se vad man håller på med i mörkret men jag försöker ta det lugnt där jag famlar med högerhanden i hålet, känner lakens lena hud, söker efter ett grepp en stund innan jag äntligen lyckas med det och kan slutligen landa fisken.

4120g - 90cm-k2

Laken just innan invägningen…

Laken hamnar snabbt i en balja med vatten där jag krokar loss den och förvarar den i väntan på dokumentering. Sedan gör jag i ordning våg, måttband, kamera. Det är en lång lake utan tvekan, hyfsat fet och grov så frågan är vad den kan väga? Att den skall väga över 4 kilo vågar jag inte hoppas på men det visar den göra med marginal!

4120-g-87-cm-3-h

Efter avdrag från vågsäck blev vikten 4120 gram fördelat på 87 centimeter.

Laken togs på död mört med doftspray Traper Perch Pike som går att få tag på Mieko fishing. Således en mycket härlig och efterlängtad fisk som jag länge suktat efter, men nu är den saken i hamn…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar