tisdag 2 oktober 2012

En helg i gäddfiskets tecken

Förra veckans 10 plussare var precis den tändvätska jag behövde för att göra en helgsatsning på gädda. I helgen stod två dagars trolling fiske framför dörren och på lördagen skulle jag få förstärkning i båten av Martin. Jag hade näst intill lovat honom ett nytt gäddrekord då det kändes som att hans pb på 5800 gram inte borde vara omöjligt.

Men man skall som sagt akta sig för att lova allt för mycket vilket jag blev påmind om idag. Lördagens fiske började segt men med tiden kom huggen allt tätare men gäddorna var inte av den storlek jag hade hoppats på och det där gäddrekordet såg vi inte röken av. Fast lite gladare kände jag mig då Marin tillslut kunde bärga en gädda på dryga 5 kilo.

Efter att ha analyserat gårdagens fiskepass hade jag lite nya idéer och beten som skulle testas dagen efter. Huvudplanen var att nöta på och runt några få “spots” jag på förhand kände kunde vara hetast på större gädda. Hellre en stor än flera små kändes nu mer aktuellt än någonsin efter gårdagens snip race. Det började också lovande med dubbelhugg där bägge gäddorna vägde över Martins personbästa vilket naturligtvis kändes lite snöpligt. Skickade ett sms och skrev att du valde nog fel dag.

Fel dag var bokstavligt talat rätt ord för dagen för det skulle komma både fler och större gäddor under dagens lopp. Det tragikomiska var att dagens två största gäddor hade fallit på Martins lott att drilla men som sagt han fanns inte i båten denna dag utan jag fick istället ta hand om dom själv.

Dagens största gädda var rätt fet med en skaplig längd på 108 centimeter. Tippade på dryga 9 kilo men som vanligt då det gäller detta vatten blir man ofta besviken då gäddorna tenderar att se tyngre ut än vad vågen visar. En fet och välfylld buk räcker sällan till någon högre konditionsfaktor.

Det som fattas enligt min mening är att gäddorna vill på smalna av baktill då det gäller ryggbredden samt att de inte heller har den där grovleken som man kan se i andra vatten. Men dess buk är ibland desto maffigare vilket ger en liten falsk bild av att gäddorna ser tyngre ut än vad dom i själva verket är. Grovleken är med andra ord betydligt viktigare än en välfylld buk, fast det allra bästa är givetvis om man får en gädda som har både och samt rätt längd.

Här några gäddbilder…

7440g---103cm

7440 g – 103 cm K-faktor (0,68)

8200-g---106-cm

8200 g – 106 cm (K-faktor 0,69)

8620g-108cm

8620 g – 108 cm (K-faktor 0,68)

Dessa tre gäddor har en K-faktor som enligt min tabell kvalar in på medelgod kondition (0,66-0,70).

Att gäddorna inte var riktigt på bettet märke man tydligt på huggen som inte var så där distinkta som de kan vara då de är i stöten. Sedan var de väldigt kräsna i fråga om vilka beten man använde. Testade flertalet olika beten i varierande färger men i slutändan var det en och samma wobbler som levererade mer än hälften av huggen och dessutom de två största.

Om gårdagens fiske blev lite av “mycket men smått” så blev detta mer i stil med “färre och större”. Totalt 9 gäddor landades under dagen och av dessa vägde 5 stycken över 6 kilo med toppar på 8620 gram samt 8200 gram. Med andra ord ett riktigt bra fiske i mina mått mätt. Bara den där riktiga toppfisken som fattades då hade dagen varit fulländad…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar