torsdag 19 januari 2012

MINNEN FRÅN FÖRR - Gäddån

Det känns att luftfuktigheten denna kväll är otroligt hög, inte ens ett asplöv har vett att röra på sig. Luften står helt enkelt still och det är knäppt tyst i skogen. Bara för några timmar sedan passerade ett åskväder av de värre slagen men nu syns inte ett spår av detta på himlen. Däremot sitter regndroppar kvar på löven och i gräset vilket skvallrar om det som varit. Vi befinner oss mitt i de djupaste skogarna i Tornedalen, ett underbart naturskönt område i norra delen av vårt land där sommarprakten lyser lika klart som midnattsolen.

Åska och fiske hör inte ihop har man fått höra och vissa går så långt att de aldrig fiskar de dagar då åskan ligger i luften. Själv har jag varit med om att det kan vara i princip omöjligt att få fisk efter ett åskväder men däremot före har jag flertalet gånger haft ett enastående fiske. En annan gång då jag fiskade i en mindre sjö var abborrarna som tokiga och jagade fisk i ytan medan det blixtrade och dundrade på avstånd. Efter att hunnit dra upp flertalet fina abborrar kom åskvädret så nära att jag fick skynda mig till land och söka skydd. Med dessa tankar i huvudet kändes det lite ovisst hur fisket skulle te sig i kväll men samtidigt kände jag att det låg något i luften som tydde på motsatsen.

Efter att följt den lilla stigen i ett par kilometer började jag höra bruset från ett rinnande vattendrag och så plötsligt i en liten svacka uppenbarade sig den å jag sökt mig till. Egentligen visste jag inte mycket om denna å mer än att jag troligen var en av de första som gästat den på mycket länge. Inga spår efter andra fiskare syntes till och naturen i övrigt såg helt orörd ut vilket förstärkte den känslan ytterligare. Som alltid då man kommit till ett främmande vatten börjar snabbt tankarna och drömmarna ta vid. Frågeställningar som vad som kan dölja sig under vattenytan? Var och hur skall jag fiska? Vilket bete skall jag använda med mera…

Kväll vid gäddån (k)

Här Morgan och Mikael i full färd att försöka lura någon fisk…

Ån såg ut att vara rätt strömsatt till stora delar med några fina sel mellan forsarna. Jag bestämde mig för att gå på ett säkert kort och satte på en Vibrax spinnare i storlek 3. Redan vid första kastet skymtade jag en skugga i vattnet och innan jag hunnit reagera kom hugget med våldsam kraft. Efter en tuff kamp med flertalet rusningar och hopp kan jag så landa en kompakt gädda på knappa 3 kilo.  Gäddorna här är grymt starka och man blir förvånade att de inte är större än de är, men så brukar det vara just med strömgäddor. Vad jag inte visste i den stunden var att fisket skulle fortsätta på precis samma sätt kvällen igenom.

VIDEOKLIPP FRÅN ÅN DÄR MARTIN DRILLAR EN GÄDDA

I varje sel och fors stod gäddorna tätt parkerade och ibland hände det att tre till fyra gäddor bokstavligen slogs om att hinna först till spinnaren. Ett kast utan hugg existerade knappt och vid ett ställe där ån var lite djupare och mer lugnflytande stod fiskarna i princip på varandra. Efter drygt tio kast med lika många hugg på samma fläck så började det nästan kännas för lätt. Genom åren har jag fiskat i otaliga åar och bäckar med varierande resultat men denna å påminde om ingen annan.

Anders med en gädda (k)

Här Anders med en mindre gädda som han tagit på en av de hetare platserna längst med ån.

Ovanför sista forsen stod det givetvis ett gäng gäddor men även flertalet abborrar. Om gäddorna var stöpta i 2-3 kilos klassen så var de flesta av abborrarna runt halvkilot med ett undantag, en fin fisk på runt 8 hekto.

Älgmöte (k)

Djurlivet runt ån är väldigt rikt. Mycket fåglar, bävrar och älgar har jag skådat genom mina år vid ån.

Kvällen blev kort sagt magisk och efter denna kväll har jag besökt ån flertalet gånger. Fisket har nästan alltid varit bra och vissa gånger har det vart precis lika bra som vid första besöket. Framförallt gäddbeståndet är starkt men det finns också fina abborrar i ån. Ibland har jag överraskats då någon harr eller i ett fall regnbåge smällt på betet och jag är övertygad att harrbeståndet skulle vara klart bättre om inte antalet gäddor var så himla stort. Man kan lugnt säga att det är gäddorna som regerar i denna å vilket fått mig att kalla den för gäddån. Numera blir det inte så många besök dit och de gånger jag gästar ån brukar jag ta med mig någon kompis så de får uppleva ett sällsynt actionfyllt gäddrally med inslag av abborre…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar